onsdag 25 mars 2009

Mina bruna fingrar

Andra människor talar om att de har gröna fingrar. Det har inte jag. Jag har bruna. Jag kan inte hålla bommor vid liv, de dör ofelbart efter en tid hemma hos mig.

Se bara på den här stackars clivian! Det är extra sorgligt för den tog jag från min mormor och morfars hem efter att båda gått bort. Jag hade så gärna velat ha en växt kvar från dem. Det vill sig inte, jag förstår mig inte på blommor och jag har nästan noll intresse av att stå med händerna i jorden.

Det här är en hoya, av något slag, jag vet inte vilken. Men hoyor är trevliga för de är i stort sett det enda som verkar trivas med mig. Jag har två av den här sorten och de har hängt med ett antal år och blommar regelbundet. Jag har just lagt bud på Tradera på några rotade skott av andra hoyaarter. Så pass kan jag nog stå ut med att plantera lite. Jag vill också ha blommor i fönstren för nu är det verkligen tomt. Och trist.

Det är lika illa utomhus. Med mitt odlarintresse. Jag såg där på Tradera att folk säljer "pinnar" av änglatrumpet också. Min arbetskamrat säger att de är så lätta så, jag ska nog prova att buda på några sådana. Man verkar kunna få de där pinnarna för några tjugor så det är ju ingen jätteförlust om de går samma väg som det mesta jag försöker odla.

2 kommentarer:

  1. Ja men du verkar ju kunna namnen på växterna iaf.. För mig är allt ogräs ;)
    .. apropå väskan, har visst lovat dottern att det är hennes, och hon va inte så sugen på att låna ut den.. Det får nog bli en ICA kasse iaf! Kram kram

    SvaraRadera
  2. Hemma hos mig existerar det bara orkidéer. De är de enda som klarar sig utan vatten:-

    SvaraRadera