lördag 7 mars 2009

Cross country

Idag snodde vi ihop väldigt enkel mat som blev jättegod. Jag tog ett drygt halvt kilo köttfärs som jag blandade med kanske en och en halv deciliter matlagningsgrädde och ett ägg. Kryddorna var bara salt och en rätt stor klutt röd currypasta. Det blev åtta stora biffar som jag först bara brynte i lite smör. I pannan klickade jag sedan ner en burk cremé fraiche. I en skål i kylen hittade jag lite hackade tomater som var kvar sedan en tacomiddag för ett par dagar sedan. De slängde jag ner i pannan. För att balansera upp det syrliga i såsen hade jag i lite mango chutney. Det hela fick stå där och gotta ihop sig medan potatisen blev klar.

En salig blandning av smaker. Den röda curryn är thailändsk, chutneyn mer från Indien och cremé fraichen... är kanske fransk.. Hur som helst: Pär, jag och Lucas rensade faten.

2 kommentarer:

  1. Det brukar oftast bli som bäst när man improviserar, Suss.
    Trevlig afton min sköna

    SvaraRadera
  2. Mmmmm, det lät tusan så gott! Hur går det med Barca?

    kram

    SvaraRadera