lördag 28 februari 2009

Män som hatar kvinnor

Den filmen var jag och Pär och såg i går kväll. Sena föreställningen som började klockan 21. Vi har båda två läst alla tre böckerna i millenniumtrilogin. Handlingen i dem sitter självklart i bakhuvudet när man ser en filmatisering. Jag tycker faktiskt att alltihopa höll! Filmen följer naturligtvis inte boken slaviskt. Men man känner igen sig hela vägen, och när Kalle Jävla Blomkvist joggar i skogen vet jag att han kommer att bi beskjuten (likt förbaskat hoppade jag högt när det smällde). Rollistan är storslagen, det kryllar av många av mina favoriter. Men bästa skådespeleriet av alla tycker jag att Noomi Rapace gör som Lisbeth Salander. Hon ser precis precis ut som den Lisbeth jag skapade i huvudet när jag läste böckerna, och hon är verkligen som hon ska vara.

Se filmen, jag tror ingen blir besviken. Men en liten varning, det är ett par övergreppsscener som är riktigt obehagliga.

Filmen slutade halv tolv, Amelie hade skickat ett knippe SMS och undrade om vi inte var på hemväg snart :o) Hon var hemma själv med Lucas och det började bli lite läskigt tror jag.

2 kommentarer:

  1. Åh, Män som hatar kvinnor, är den jag läst i serien. Det är den bästa bok jag läst! De andra två böckerna har mamma lånat, ska beta av dem framöver.
    Då måste jag gå och kolla när den kommer till öa.

    SvaraRadera
  2. Ja vi ska kolla på den i veckan. Känns bra att du var nöjd med filmen, då kanske jag kan bli det också. :)

    SvaraRadera