onsdag 18 februari 2009

På Kerstins begäran

Pad thai är en jättegod thailändsk maträtt som inte alls är kryddstark. Den passar alltså lite känsliga gommar också. Recept på denna rätt finns nog ungefär lika många som kockar och husmödrar i landet, det är lite grann som "man tager vad man haver"-rätt. Jag själv gör oftast på ungefär samma vis, det är animaliebiten som jag mest varierar. Oftast tar jag räkor i, men ibland blir det kyckling eller tofu (som ju inte är något från djurriket utan en sojaost), men det går att slänga i lite vad som helst i den vägen.

Jag har väldigt svårt att ange mängder när jag berättar om mat jag lagar, det blir mest på en höft. Våga göra det när ni lagar mat, det brukar faktiskt bli allra bäst när man går lite på intuition!

Strimla en rejäl klyfta vitkål ganska smalt, likadant med två-tre morötter och några salladslökar (eller en bit purjo) plus ett par tunt skivade vitlöksklyftor. Hetta upp en stor panna med rapsolja (eller annan neutral olja, absolut inte oliv) och fräs grönsakerna lite mjuka. Om kött/räkor är råa, låt dem fräsa med nu också.

Innan har jag förberett kryddorna i en skål med lite vatten (detta är mitt sätt att göra det hela, andra rör ner det direkt). I vattnet rör jag ut en rejäl klutt med tamarindpasta och en liten aning ground hot chili powder. Båda finns säkert på typ ICAMaxi, men jag har köpt i en thaibutik. Och så ett par teskedar socker, som helst ska vara brunt.. farin blir bra. Rör ner i grönsakerna.

Smaka av med en pressad lime och nam plaa (fisksås, finns också på ICA). Vispa upp några ägg helt lätt. Försök liksom vända ner äggsmeten lite på sidan av det andra i pannan, men det gör ingenting om det blir typ "scrambled eggs" av det heller. Någonstans i det hela har du förberett nudlarna, jag tar oftast platta ~1cm breda risnudlar. Vänd ner de varma nudlarna bland allt det andra. Nu är det läge att slänga på räkorna om du har färdigskalade frysta. Och vetegroddarna, de glömmer jag ofta men jag tycker de ska vara där.

Servera med fint hackade jordnötter (skölj/torka av det mesta saltet innan) och limeklyftor.

Hoppas att jag inte glömt något nu. Nu är det bara att plocka fram sina chop sticks och äta :o) Och som jag sa... det här är min variant på rätten..

อร่อย

2 kommentarer:

  1. Tack gummsan! Ska prova detta så fort jag orkar ta mig till stan och inhandla ingredienser...Kram

    SvaraRadera
  2. Låter jättegott, men jag tror aldrig jag lagat något med nudlar i, vet inte varför jag väljer bort det. Men det funkar ju utan också.

    SvaraRadera