söndag 19 april 2009

Barcelona i ord och bild

Nu har jag varit tillbaka i Sverige i nästan ett dygn. Det sägs att underbart är kort och det stämmer verkligen. Jag tog mycket bilder, hundratals, och skulle vilja visa upp nästan varenda en. Det går naturligtvis inte, så jag har sovrat hårt i vad jag samlat ihop. Det här blir en sammanfattning med rätt mycket foton i alla fall. Jag blir dessutom tvungen att dela upp allt i två olika inlägg, det får inte riktigt plats, men de kommer i tur och ordning ändå.. börja här uppe.Här är vi alla fyra som gav oss ut på resa tillsammans. Det är faktiskt enda bilden jag har på oss alla tillsammans. Det är från vänster Ann-Britt, jag, Maran och Helena.

Vi har hunnit göra och se otroligt mycket på fyra dagar. Vi har gått massor och vi har åkt en del taxi (det är billigt i Barcelona). Här petar jag in småbilder, ser något intressant ut så klicka och vips blir det en större bild.

Vi har hunnit med att vara ner till havet och känna på
medelhavets "värme", det var inte mycket att hurra för ska jag säga. Men det blir säkert bättre snart. Stranden var fantastisk, lång ren och vacker, mitt inne i en storstad. Gjordes i ordning inför OS -92 har jag fått lära mig. Vi har sett fantastiska och andra lite mer underliga byggnader. Vi har framför allt ägnat oss att fika otroligt mycket, i tid och otid. Det har blivit mycket cappucino, men en och annan café americano (som är det närmaste det vi oftast dricker här hemma).

Barcelona kryllar av fantastiska byggnader, vi har självklart inte kunnat besöka alla, men den del hann vi med. Antoni Gaudi är ett namn man förknippar med staden, han har skapat en del verkligen festliga byggnader. Vi såg två, det ena inte så stort och ligger på en vanlig gata så att säga. Det heter Casa Battlò och jag hade gärna gått in och tittat, men de har förstånd att ta betalt.. Det samma med La Sagrada Familia som i alla fall jag och Helena (eller hur Ann-Britt) är stort imponerade av. Det spelar ingen roll hur länge man tittar på fasaden så hittar man något nytt.

Montjuïc är ett annat byggnadsverk, platsen där diktatorn Franco skötte sina avrättningar. Den fantastiska byggnaden var i förfall, men inför OS -92 snyggades det upp. Trappstegen upp var många
men turligt nog hade någon vänlig själ tänkt på att rulltrappor är behagligt att åka så nästan hela sträckan klarade vi så. Utsikten när man väl är uppe är oslagbar!

Bakom Montjuïc hittar man det mesta av de anläggningar som skapades för olympiaden. Vi knallade runt där lite och det är helt fantastiskt och imponerande, men jag undrar hur mycket de används idag. Det mesta var visserligen snyggt, men det såg lite öde ut. Det får en att fundera på vilka summor som läggs ut på detta lek&spel-jippo (som jag älskar att glo på) varje gång. Lite sjukt egentligen.

Man kan åka linbana nedför berget som Monjuïc och olympiastadion ligger på. Det fick vi göra enkom dagen efter eftersom den dag vi var där uppe började det åska. Vissa av gänget var lite darriga i knäna tror jag, men det var mest av allt jättespännande. Och högt, utsikten var otrolig och fotolinserna gick varma. Här ser man gågatan Las Ramblas ringla sig fram som en grön
orm genom stadens myller. Månglarnas och ficktjuvarnas paradis.

Las Ramblas ja. Den hade vi blivit varnade för, där får man inget ha ifred så håll i handväskan. Men den är otrolig, det finns så mycket att titta på. Ta till exempel studenterna som klär ut sig och står där som statyer. För en slant får man fota dem och de gör någon liten procedur (vi tjuvfotade lite). Men det finns mer. En matmarknad som inte går av för hackor. Se här!!I övrigt hittar man fantastiska blomsterstånd och helt otippat en massa "zooaffärer". Där kan man köpa sig en tupp, undulat, iller, sköldpadda eller kanin.

Camp Nou, FC Barcelonas hemmaaréna fick också ett besök.
Där betalde vi faktiskt 17€ per person för att komma in och det var det allt värt. Jag är inte fotbollsintresserad på så sätt, men jag tycker om sport lite så där lagom och anläggningen var fantastiskt imponerande. Vi fick se på film med käcka 3D-glasögon på och vi fick gå runt och titta i omklädningsrum,
TV-studios och på läktare. Men gräset, det fick vi inte känna på.. bara komma väldigt nära. Slutligen tog vi en titt in i hockeyhallen som ligger precis intill.Där har Marans son Johnnie sin hemarena, eftersom han spelar för FC Barcelona Hoquei. En viss kontrast, och här ville de inte ha något inträde....

Maten har varit ett viktigt kapitel. Vi har ätit så gott hela tiden. Inte ett enda riktigt bottennapp, utan snarare tvärtom. Skaldjur, kött, paella, tapaz, efterrätter...

6 kommentarer:

  1. Du har gjort om bloggen också, det blev riktigt fint, skönt o slippa den skarpa gröna färgen. :)
    Hittade Vagabond på bussen mot båten, där fanns storstäders reportage och såklart var Barcelona med, kul o läsa om vad de gjorde i Barcelona och vad deras kalas kostade. :)

    SvaraRadera
  2. Käka lax i enköping?! Förstår att du valde soffan vid hemkomsten i går, efter allt smarrigt i Barcelona!
    Fast det vi åt var gott tyckte vi som inte hade spansk mat att jämföra med!
    Syns på jobbet, då får du visa bilderna du inte "törs" visa här!

    SvaraRadera
  3. Vissa verkar ha haft det bra, medan andra slitigt i Norge :P
    Fina bilder :)

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig resa ni verkar ha haft! Men det kan ju inte bli annat med de 4 partybrudarna! :-))
    Liisa

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig resa ni har gjort.
    kul att se bilder på er tjejer

    SvaraRadera
  6. http://blogg.familjen-ahlgren.se
    Glömde få med länken till vår blogg =) =)

    SvaraRadera