lördag 30 januari 2010

Vad man kan hitta efter vägen

Först vill jag varna känsliga tittare. Bilden är lite makaber, så alla kanske inte ska klicka upp bilden till större format. Det är därför jag gjort den så pytteliten på den här sidan.

Jag har sagt förut att jag är mycket ute och kör på jobbet. Det är i stort sett samma svängar varje dag och egentligen är det ju samma träd och stenar som svishar förbi rutan gång efter gång. Men trots det ser jag alltid något nytt, landskapet förändras med ljuset, årstiden, tiden på dygnet och vädret. Jordbruket ändrar utseende på fälten, skog och salix avverkas och jag ser sådant som jag inte visste fanns, som tidigare varit gömt. Jag tycker det är så vackert här runt omkring. Men så händer det vissa gånger att jag verkligen ser något som inte funnits där förut, och det är intressant. Jag tänker på djur, de är ju inte så att de står där och visar upp sig i onödan.

Vi har ett rikt djurliv här. Det finns det mesta, men det är ju så med vilda djur att de gärna håller sig undan. Harar, rådjur och fasaner ser man rätt ofta. För att inte tala om alla småfåglar. Älg finns det gott om. Ett och annat sällsynt lodjur har setts, likaså någon hjort. Rävar, grävlingar... you namne it. Och så har vi då vildsvinen. Dom är allt annat än sällsynta här. Det finns massor. Sägs det. Jag har inte sett något på fem år, men går man i skogen syns spåren av dem nästan överallt. Men idag, på min jobbrunda, fick jag se ett. Nu var det ju inte direkt vid liv men det var inte mindre intressant för det. Tvärt om, för nu kunde jag ju kika lite närmare på det. Jägarna hade lagt ut det vid vägkanten (vid en mycket enslig liten väg genom skogen) så det var bara att skutta ut och ta sig en titt. Just den här var ganska liten, och bilden visar inte så mycket. Lika bra det kanske ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar