tisdag 5 januari 2010

Semesterdrömmar

Jag utlovade en lite mer precis redogörelse av den där road tripen jag drömmer om för sommaren. Vi får se om den stupar på planeringsbordet, eller om vi sätter hela skutan till sjöss. Eller kanske delar av den. Det är ju en rätt gigantisk grej jag skulle vilja göra. Lite halvvågad också. Men framför allt, rätt så dyrt. Det är väl där det förmodligen stupar, om vi stupar eller måste banta resan.

Hur som. Vi tänker oss att bila ner till Kroatien, närmsta väg. Det blir rutten Ystad-> färja över till Świnoujście-> rakt ner genom Polen där vi passerar ut ur landet strax väster om Wroclaw och in i Tjeckien-> Passerar staden Brno-> in i Österrike med ett kort stopp i Wien kanske-> Sedan är det bara ett kort stycke genom Slovenien innan man når Kroatien.

Väl framme tänkte vi oss en vecka till tio dagar kanske med sol och bad. Bara avkoppling, bila runt och titta lite. Bo billigt på någon lite avsides plats (funkar ju när bilen är med).

Hemresan, det är väl där det finns utrymme för anpassning. Antingen tar man samma väg hem (trist, men snabbast), mellanalternativet genom Slovenien-> Österrike-> Tyskland-> Świnoujście och hem. Eller det jag verkligen skulle vilja, genom Slovenien -> Italien-> Frankrike-> Belgien-> Holland bla, bla, bla och så vidare till båten i Świnoujście då.

Jag gissar att det där sista drömalternativet får jag ge upp. Flera orsaker; dyrt eftersom det är många, många mil längre än de andra två rutterna (diesel, mat och övernattningar kostar), den andra orsaken heter Amelie, en sådan här tur tar minst tio dagar extra i anspråk och det störtvägrar hon. Hon har så mycket planer för sommarlovet och att tillbringa den i en bil med familjen ingår inte i dem. Vi får väl kompromissa lite allihop kan jag tänka. Mellanalternativet låter ju ok. Och sommaren är inte här än, mycket vatten hinner rinna under broarna och kanske blir det inte ett dugg av alls. Kanske något totalt annorlunda. Men just nu är det här min sommardröm!

3 kommentarer:

  1. Jag väntar redan på reseskildringen! ;-)

    SvaraRadera
  2. Hoppas ni får till det. Idag satt jag och valde o valde mellan lågprisflyg och resmål vi tjejor skulle kunna åka till. Med bland urvalen fanns:
    Algarve, Rom, Palermo, Alicante, Aten, Split. Något som låter lockande? :)

    SvaraRadera
  3. Smart lista, den med böcker, jag plankar idén rätt av bara.. :)
    Ja och utmaningen jobbar jag med ännu. Kramis

    SvaraRadera