tisdag 26 januari 2010

Om mat, möbler och vädret

Nu har det blivit några grader kallare ute igen. Det har varit en underlig vinter i år, så här långt. För vem kan minnas när vi sist hade en riktig vinter? Det är underligt det. Ligger snön nu in i halva februari också så tycker jag att vintern är komplett. Snö, kallt och tillräckligt länge! Jag är tacksam, för även om det ju inte är riktigt roligt när tempen kryper ner mot -20 eller mer, så är det i alla fall att föredra från de gråbruna regn&blaskvintrarna vi är vana vid. Det är bara synd att solen inte vill visa sig. Det var mer av den varan för några veckor sedan men nu är det grågrågrå som härskar.

I kväll ska jag jobba och därför får jag inte äta kvällsmat hemma. Då passar jag på att bjuda familjen på sådant jag inte är så förtjust i själv men som de tycker är jättegott. Nu står en form med makaronipudding i ugnen. Ätbart, javisst ... men nej tack. Det är för stabbigt för min smak. När jag funderar är det just den typen av maträtter jag inte riktigt kan med, exempel på detta är Pärs stora älsklingsrätt korngrynskaka (hurr burr och ryyyyyyyyyyys). Andra bedrövligheter är brödpudding, kroppkakor (som jag på senare år faktiskt lärt mig att uthärda lite) och fiskpudding (god smak, förfärlig konsistens). Och mammas hemmagjorda potatisbullar vi fick som barn, gjorda på överblivet mos (svimmar lite grand).

Jag mailade på lite begagnade sängstommar idag, sådana som fanns i närheten. Tyvärr var de redan sålda, annonserna var någon vecka gamla. Det var synd det, men jakten går vidare. Kan jag få tag på en samma-lika som fortfarande säljs på IKEA men för en tredjedel av summan så tackar jag så mycket. Begagnat är bra, om det är något jag vill ha. Men det finns en sak jag nog aldrig skulle köpa begagnat, och det är resårbottnar eller madrasser. Förmodligen inte tygsoffor heller (om de inte är ruskigt välskötta). Varför jag känner motvilja mot sådana ting behöver jag nog inte förklara närmare ...

P.s. I övrigt var mamsens mat underbar.
P.s.s. Makaronerna blev klara så de fick komma med på bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar