lördag 26 december 2009

Jul, jul

...ja nu är den i stort sett över. Det är annandag jul, kväll och inget särskilt har vi gjort idag. Inte alls faktiskt. Käre maken Pär har till och med jobbat, han gick upp vid tresnåret i morse (natt) och kom hem på sena förmiddagen igen. Då var jag i stallet i full färd med att slutföra mockning. Snälla Pär kom och sopade stallgången åt mig medan jag fixade Leos höpåsar. Ja, sedan knallade vi hem, drack lite kaffe, åkte till stan och handlade, kom hem igen, laddade en tvättmaskin, plockade ur diskmaskinen, tog in den gamla fina blå sparken och lagade den, drack lite mer kaffe och plötsligt var det hög tid att ordna med maten. Idag blev det, helgen till ära, en snutt oxfilé med rostade grönsaker, fetaostkräm och svampsås. Slurp och mums!

Juldagarna, de två tidigare alltså, har varit riktigt ok. Julafton var det fullt ös med familjen på lunch, besök hos svärisarna på eftermiddagskaffe och sedan lugnt julmys hemma i soffan på kvällen. Igår, juldagen, var den stora begivenheten det årliga julbordsknytet hemma hos moster Vesta. Jag bidrog med ägghalvor med garnering, alla har i stort sett sina fixa och färdiga roller och det är sällan några överraskningar. Det gör inget alls, det är så bra så för det blir godast så. Men min lilla lillkusse (nära två meter långe) Robban hade med sig engentillverkad sylta, det var årets nyhet och det smakade jättebra det.

Många av släktingarna, mina kusiner och morbröder (bland annat Olle, 70+), planerar för fullt vinterns skidresa till Alperna, Cortina har jag för mig att det ska bli i år. Det började talas om uppvärmning och då ligger Sälen behändigt till hands. Så kanske är vi några som åker dit om någon månad. Vi får se, det ligger på planeringsbordet nu, men jag hoppas att dt blir av. Superkanoners kul, det är precis vad jag skulle tycka!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar