torsdag 21 maj 2009

Hästifierad dag

Idag är det Kristi himmelsfärd. Av en slump har jag varit ledig idag. Sådana här helger innebär inte att jag per automatik är arbetsfri som så många andra. Det är inte utan att det är lite irriterande när i princip alla andra tog sig halvdag redan igår. Att ringa IT-sektionen eller någon annan sektion där det arbetar tjänstemän på kommunen var totalt meningslöst efter lunchen. Men nu ska vi inte vara bittra här inte, de har säkert gjort sig förtjänta av en och annan ledig dag som inte vi ser röken av.

Men som jag sa, jag är ledig och glad och så här fint blommar syren utanför mitt köksfönster idag. Det är första dagen de riktigt varit utslagna. Jag älskar nästan syrener mest av alla blommor, de doftar helt ljuvligt.

Dagen har varit totalt hästifierad. Mer än det var tänkt och det beroende på att folk är minst sagt knepiga. En pappa ringde för ett par dagar sedan och frågade om hans dotter kunde komma och provrida hästen vi har på foder. Hästägaren har i tankarna att låta denna familj ta över honom. Fine with me! Perfekt, det är liksom lite enklare att köra en häst till Uppsala än till Småland. Så vi bestämde att de skulle komma klockan tolv och jag mailade en vägbeskrivning. Hästarna går i en hage tre kilometer hemifrån och Amelie, hennes kompisar och jag var där i god tid för att fixa och ordna lite. Klockan blev tolv, den passerade tolv och ingen kom. Ingen ringde och sa att -Sorry, vi är lite sena. Klockan ett åkte jag hem! Tjejerna stannade kvar och tur var det för halv två dök pappan och dottern upp!!! Jag frågade Amelie sedan om de gett en förklaring, eller bett om ursäkt. No, no. Jag lät saken bero eftersom vi ville göra flickans provridning så bra det kunde bli. I alla händelser tyckte jag om tjejens sätt att rida, mjukt men bestämt. Timpan skötte sig och de åkte hem positiva. Fortsättning följer när de bestämt sig.

Senare dök farbror veterinären upp och vaccinerade båda våra pållar och därefter till Åkerby för lektionsridning. På vägen dit mötte vi upp Pärs jobbarkompis som skänkte oss en hel oxfilé.. den kommer att bli perfekt på grillen framöver, slurrrrp!

3 kommentarer:

  1. Jag älskar också syrener! Våra har dock varit utslagna ett tag redan och börjar väl så smått vissna snart.
    Tänk att bara få en hel oxfilé...:) Förstår att den smakade ljuvligt!

    SvaraRadera
  2. mmmm den ser vi fram emot att bli bjudna på :-D kram

    SvaraRadera
  3. Fattar inte vad det är för speciellt med hästuslingar?:-

    SvaraRadera