måndag 10 maj 2010

Inget hästinlägg, egentligen

.
Jag har ju sagt att den här bloggen ska vara i stort sett hästfri, till att skriva om våra pållar har jag en annan. Nu är den mer som en dagbok, eller loggbok snarare för att hålla lite reda på vad vi har gjort, hovslagare med mera. Så nu när jag bara ska skriva ett lite lagomt svamligt inlägg, som dessutom bara delvis handlar om de hästar vi har, så får det hamna på den här bloggen istället.

Av någon anledning satt jag och googlade på något och en av träffarna var den här fina teckningen (som jag lånar lite fräckt sådär). Ronja och Birk till häst. Ronja är en av de Lindgrenska sagor jag verkligen älskat mest, det är verkligen en tvättäkta saga med sköna karaktärer. Och jag gillar Ronja, en så jäkla cool liten tjej. Sådär modig och stark som jag önskade att jag var när jag var barn, och som levde ett vilt och fritt liv med natur och lagom mängder farligheter och sorger. Mmmmmm ... Amelie såg bilden när jag lite lagom fåraktigt satt och tittade på den, just denna illustration har inte jag sett förut och jag tycker den är fin.
Nu lägger säkert alla märke till att barnen på bilden rider utan vare sig sadel eller träns, inte ens en rem om hästhalsen finns att hålla sig i. Dottern tycker att det där skulle jag kunna ha som mål, att kunna rida på min egen häst på det där sättet innan sommaren är slut. Helst i galopp. Ungen måste vara knäpp!! Önskar hon att bli moderlös!? Gamla tanter må ha hur bra balans som helst, för den är det inga större fel på, men gamla tanter tenderarar att med åren dels bli mycket fega och mycket sköra. Tanter blir alltså rädda och går sönder om de trillar av sina hästar. Små näbbiga femtonåringar kan också ha en fantastisk balans, för det har de oftast, men trillar ändå av ibland. Då ruskar de bara på sig och hoppar upp igen.

Nej ni, den här tanten har alltid hjälm på knoppen och väst på kroppen, ett redigt träns på hästen och kan möjligen drista sig till ett par försiktiga travsteg om sadel saknas. Står hästen stilla och någon skulle vilja föreviga en vacker kväll och av någon orsak ha mig med på bilden (obegripligt varför) kan jag möjligen plocka av mig utrustningen om vi garanterat får stå i stort sett blickstilla. Detta om tanter för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar