söndag 23 maj 2010

En bok från en härlig stad

Nu har jag just läst ut en ny bok. Det har varit trögt med läsandet ett tag nu, jag är lite periodare. Jag har alltid en bok på gång, men jag läser mer eller mindre fort.

Den här boken har jag lånat av min mamma, hon sa att hon gillade den och jag tog chansen trots att vi inte riktigt alltid har samma smak. Hon har rätt, boken är riktigt bra och lättläst (så det är inte därför det tagit tid med läsandet). Visserligen är det en riktigt märklig story som bitvis är mer än en saga än en trovärdig berättelse men stora delar av berättelsen utspelar sig på verkliga platser. Boken tar plats i Barcelona på 1920-talet och det var verkligen kul, tycker jag, som trots att jag bara varit i den staden lite drygt en halv vecka känner igen massor av platser och gator där jag faktiskt har vistats. Via Laietana, Montjuïc, linbanorna, La Sagrada Familia, Paseo del Born, Las Ramblas, Santa Maria del Mar och så vidare i massor. Jätteskoj!!!

Bilden är på den engelska upplagan, jag hittade ingen på den svenska, men omslaget är nästan likadant.

1 kommentar:

  1. Den ska jag läsa. Sonen lyfter mot Barca i morgon föresten. :) Heter boken samma på svenska, eller får man plöja den på engelska?

    SvaraRadera