tisdag 30 mars 2010

Vilken skön dag!

Det här var nog den allra första riktigt sköna vårdagen vi haft. Visst har det varit dagar med sol och rätt varmt, men då har vädret ändå varit vinter med nätter runt tio minus och massor av vacker gnistrande snö. Men nu är det faktiskt vår. På riktigt! Bilden jag lade ut förra måndagen skulle kanske inte se så ruskigt annorlunda ut just där den är tagen, på det fältet är det ännu nästan helt vitt. Men på andra platser har vi barmark nu och eftersom tjälen varit väldigt grund där snön har legat som djupast så är det inte så ruskigt kletigt som det brukar kunna vara.

Jag har varit ledig idag, och mått så där riktigt gott. Jag har känt mig arbetssugen och kreativ. Sådant får jag lov att ta till vara om jag vill att något ska hända här hemma. Så av alla miljoner ting som förmodligen behöver ordnas här hemma valde jag något som jag omöjligt kan muta eller hota någon annan i familjen att göra. Gardinsömnad är inget jag ens skulle drömma om att be någon fixa. Tyget köpte jag för rätt så länge sedan nu, men nu blev de förvandlade till lagom långa paneler. Trist nog har jag fyra panelvaggor för lite, så till det ena fönstret blev det ett povisorium, jag fick trä tyget direkt på stången och lite nålar här och där så hänger det uppe tills jag skaffar fler. Så här fint blev det i alla fall, och de ceriserosa funkar fint till den nya mattan i färgen aubergine.

Jag är inne i en lila period nu, jag tycker färgen är så snygg i alla nyanser. Jag skulle gärna klä mig i massor av lila och inreda hela mitt hem i samma färg. Nu samlar jag på mig lite sådana saker här och där. Och rätt vad det är har jag ledsnat, så det är nog klokast om det inte blir för mycket :o)

Eva och jag var ut och red på eftermiddagen, på tal om vårväder då. Det var helt osannolikt härligt ute. Vi red längs ett dike som just nu mera liknar en liten flod. Den porlar och forsar och det är alldeles underbart. Roliga små pipande fåglar som gillar vatten och brukar häcka längs det här diket (som aldrig torkar upp) hade redan kommit. Hästarna var lite undrande över det totalt förändrade landskapet men nog märks de att de också njuter av den nya årstiden.

Och på tal om lera som jag sa knappt finns i här lite högre upp i inlägget, det är inte riktigt sant. Titta här på vår soffa. Jag funderar allvarligt på att portföbjuda kissekatterna tills vår gårdsplan återgår till fast mark igen. Jag började städa lite idag, men det känns ju hopplöst om de rackarna ska dra in på det här sättet. Jag vill ha fint till påsken eftersom långfredagen kommer nästan alla tjejer i stallet ner till oss på en liten påskfika, och påskdagen bjuder på släktknyt. Cirka 15 glada släktingar och en våg väntas dyka upp.

4 kommentarer:

  1. Åh, vad fint det blev, Suss! Du är händig du:-

    SvaraRadera
  2. Ni glömmer väl inte att komma till mig på långfredagen också? :P
    /Ninni

    SvaraRadera
  3. Nu har du fått ner kommentarfältet, då kan jag nästan inte hitta det. :)
    Är det vägning i Påsk? Eller är det någon annan årstid?
    Tjusigt med nya gardiner.

    SvaraRadera