fredag 1 februari 2008

En lite strulig sista dag

Jaha ja. Nu har vi varit i fagra snörika Sälen i en vecka. Det har varit sju helt underbara dagar. Vi har åkt skidor, kanske inte så hemskt många timmar om dagen för vi har ju barnen att tänka på. De fryser, de tröttnar och de vill göra annat. Men av oss fem som blev kvar sedan Mickan och Anna-Karin åkt hem hade bara jag åkt skidor förr men alla har lärt sig så fint. Visserligen får jag åka ensam upp i de långa liftarna för barnen gillar inte ankarlifter och Pär är lite osäker på de blå nedfarterna ännu. Idag var det dessutom väldigt mycket lös nysnö i backarna, och Gusjöbacken var minst sagt knölig. Men R*O*L*I*G!

Här är några fartiga bilder på våra två skidtjejer, och en betydligt mindra fartig bild på mig :)
(en beskrivning av strulet kommer sist i dagens inlägg)





Strul då. Vi började dagen i Tandådalen, som tjejerna tyckte var så kul igår. Men si, idag.. var det tråkigt. De ville till Högfjället igen. Snäll mamma offrar sig, spänner av sig skidor och pjäxor och kör ungarna från det ena stället till det andra. Hon går och handlar bullar, dricka och kexchoklad medan de bortskämda brudarna sitter kvar i bilen och poppar till RIX-FM. Snäll mamma bär bort deras skidor till backarna medan bortskämde damer sitter kvar i bilen och äter. Följer sedan med dem tillbaka och hjälper dem på med skidorna. I detta läget stängs radion av. Modern går tillbaka till bilen för att åka och hämta make och son, men bilen är..... DÖD! De har rockat och poppat, de har spridit värme i bilen med full fläkt, våra söta flickor.

Förtvivlad ringer modern till sin make, han ringer runt lite och får ut en bärgningsbil med två käcka killar ombord. Jag var inte glad och inte Pär heller, självrisken får vi ta. Jag var bara glad att få igång bilskrället igen. Klart att det blir surt efteråt men ibland så orkar man inte.

Nåja. Bilen startade och jag fick tag i tjejerna igen och vi åkte hem till stugan och fikade och åt lite. Sedan lastade jag in flickorna i bilen igen och vi åkte tillbaka till Högfjället. Jag kände ju inte att jag fått åka färdigt idag. Nu tog jag mig upp blåsten högst upp, men trots glasögon såg jag inte ett skvatt av backens struktur. Det var bara att åka och skönt nog var där mest lös snö, men ibland hasade man iväg. Hur kul som helst! :o) Men jag trodde jag skulle förfrysa delar av ansiktet ett tag när jag var i liften...

Nu är skidorna återlämnade och i morgon förmiddag städar vi ur stugan och sedan far vi hemåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar