fredag 18 januari 2008

Mina kära datorer

Så! Då har jag beställt prylar till datorerna igen. Är det inte hästen som ruinerar mig en dag så lär det vara detta med datorerna. Ändå har vi absolut inga värstingapparater. Nej, det är helt vanliga plockdatorer (som jag då sannolikt byggt själv) med standardkomponenter. Grejen är bara att vi har fem! I en familj med sex personer och det känns nästan som en för lite ändå. Lucas får antingen slåss med sin syster eller sin pappa för att komma åt någon. Oftast är det pappa han lyckas klå på fingrarna :)

Ja, och så är det då Mickans dator. Hon bor inte hemma längre, ju. Den har jag också byggt ihop. Hon kom nämligen på att hon kom billigare undan om mamma bygger datorn än om hon köper en färdig. Men snåljåpan ville inte kosta på sig ett Windows. Nähä, hur gör man då undrar jag? Hon har lite för höga förväntningar på mig ibland. Förr i tiden hade jag inga skrupler att använda falska Windowskopior, men det är åratal sedan jag slutade med sådant. Det funkar liksom inget bra längre. Så jag installerade Ubuntu på den och det gick bra. Jag gillar det operativsystemet.

Ända till det var dags för henne att installera sitt 3 mobila Internet. Funkade inte alls! Trots att jag letat genom nätet och hittade många tips och råd från andra som fått igång sina modem, men lik förbaskat fungerade det inte. Mickan fyller år i september. Men nu får hon sin födelsedagspresent i förväg. Jag beställde ett Vista OEM, allra enklaste Home Basic-versionen, därmed får hon vara nöjd.

Men så tänkte jag att min lilla laptop (hemmets enda icke hembygda dator) skulle få en ny mus, jag hittade en söt svart och grön. Ville jag ha! Och vore det inte flinkt med lite mer minne i samma lilla dator. Jo för 17, de är inte så dyra längre. Och Amelie vill ha ljud i sin, och inga högtalare har hon så det blev ett par sådana också. Summarunt 1500, inte farligtändå. Musen och högtalarna var billiga, så det så!

1 kommentar:

  1. I går tänkte jag att kanske skulle man testa att installera Ubuntu på min nya lilla bärbara, hehe, Ja ghar aldrig testat det. Är det kul?
    I vecka köpte jag en lite röd-svart mus till min lilla bärbara.
    Jag sätter inte ihop datorer så om du har fler byggen på gång kan du komma hit och hämta delar (fins en hel del)!!
    Kram

    SvaraRadera