onsdag 23 februari 2011

I livet på landet ...

OBS! Musen på bilden har inget
samband med texten i inlägget.
... ingår möss i varierande storlek och färg. Helst ska de bo i skogen, möjligen i uthusen. Stundom tar de sig in i bostadshusen, speciellt så här års. Söta är de, det tycker jag faktiskt. Men de står inte särskilt högt i kurs just nu. I alla fall inte de j....rna som bor i våra väggar (eller var de nu håller till). I morse när jag efter en skön sovmorgon stapplade upp för att sätta på första kannan kaffe för dagen hörde jag ett konstigt väsande, pysande ljud. Ungefär som när det pyser ut luft ur från ett pyttelitet hål på en välpumpad badboll. Det kom från sopskåpet, och jag såg vatten över hela golvet! Det tog inte lång tid att konstatera att vattnet kom från polyuteranröret som leder vattnet in i huset. Den var helt söndergnagd på baksidan, och nu hade de små odjuren lyckats få hål (hoppas han blev dyngsur). En mycket fin stråle var resultat.

Som tur var hade jag hjälp inom räckhåll så efter att ha stängt av ingående vatten fick jag tag i grannen som fick hjälpa mig. Han och hans gårdskarl har ägnat sin förmiddag åt att fixa felet. Tack! Nu har vi vatten i huset igen :)

1 kommentar:

  1. VVS reparatörerna har bråda tider. Mycket vattenledningar fryser sönder av kylan. Men inte hos er, där äter de upp ledningarna. :)
    Tur att du var hemma.

    SvaraRadera