tisdag 10 november 2009

Mums mums


Mat är en källa till väldigt stor glädje för både mig och min familj. Och till stor förtvivlan ibland. För det är inte enkelt alla dagar att komma på något som alla gillar, till ett rimligt pris och inte tar halva dagen att tillreda. Nu har jag bara två barn hemmaboende, uppenbart (se gårdagens inlägg). Dom är faktiskt inte allt för svårflirtade. Båda har överraskat mig de senaste dagarna; Amelie talade om att hon älskar alla möjliga sorters bönor och önskar det, Lucas blev lycklig när han såg att jag satt igång att grodda lusernfrö, det gillar han att vräka i sig på mackorna.

Men fantasin.. den tryter allt som oftast och då är jag superglad att det finns ställen att hämta inspiration ifrån. Jag har några favoriter. ICA's tidning Buffé har ofta massor av bra rätter, mycket bättre än COOP's motsvarighet tycker jag. COOP har däremot ofta små gratis receptfoldrar i butikerna med kul mat. Sedan är det Internet, här finns ju verkligen ALLT! Min favoritsite är Tasteline. Där hittade jag dagens recept Petras tacoburgare med fruktig champinjon- och pinjenötsallad. Testa den, den var verkligen jättegod. Barnen gillade det också men hade nog önskat lite mindre av den röda chilin. Det är lite knepigt med dem, de är så olika starka och det är inte alltid så lätt att gissa hur det ska bli.

I morgon tänkte jag fixa pastagratäng med tonfisk, på fredag får barnen röra ihop pulvermos och koka ploppkorv (varmkorv med skinn).

3 kommentarer:

  1. Aaaah - här sitter jag i Thailnd och ser rubriken Mumsmums. Blir så sugen att jag måste surfa in. Nu är säkert er mat jättegod, men det är inte mumsmums ;-) Nästa gång ni kommer ner, kan du ta med det?"

    Snälla söta rara....

    SvaraRadera
  2. Ja, det är jättesvårt. Jag och min man å ena sidan och våra barn å den andra har väldigt olika åsikter om mat. Till det ska läggas att jag är vegetarian, maken äter fisk och barnen är allätare (fast sonen väldigt kräsen). Och inspiration ... det ska man också ha. Här är min senaste inspirationskälla: http://mykitchenplayground.com/. Fina recept och bilder!

    SvaraRadera
  3. Frakta mumsmums till Thailand är kanske inte det lättaste. :)
    Men jag har fraktat både de ena o det andra till Barcelona så det går säkert. :)

    SvaraRadera