lördag 22 augusti 2009

Datordoktorn funderar

Min mor har tröttnat på att mötas av rubriken "Köksbordet" när hon går in på min blogg. Lite lustigt, den har bara legat i fyra dagar och jag tycker inte det är så lång tid att vänta på nya inlägg. Men det är väl säkrast att försöka hitta på något nytt att skriva om då :o)

Jag var upp till nämnda moder och hennes sambo/särbo/båtbo idag, deras dator är lite knepig så jag skulle försöka få lite fason på den. En del fixade jag, den mycket viktiga Skypen var det viktigaste. Men de har på något sätt lyckats få ett program installerat på datorn som jag härmed utfärdar en varning för. Det heter Windows Protection Suite och efter en del sökande efter info på nätet kan jag konstatera att det är en så kallad parasit. Det utger sig för att vara ett virusprogram och Windows tror på detta. Programmet producerar mängder av falska varningar och uppmanar den drabbade att uppgradera programmet till en full version för X antal $ för att bli kvitt problemen. Programmet är mycket svårt att avinstallera om man inte vet vilka processer den kör eller i vilka rotsträngar den har lagt kod. Nu har jag hittat vad jag behöver, så lugn familjen Roberg; det fixar sig!!

*~~~~~~~~~~~~~~*

Amelie har blivit inblandad i den lokala friluftsföreställningen Enköpingslif som spelas med fyra föreställningar den här helgen. Det ingår några hästar i ensemblen och hon och ett par ungdomar till sköter om dem bakom scenen. Roligt tycker jag. I morgon ska jag in och kika lite tänkte jag. Vi har inga biljetter men vi tycker det viktigaste är att få se dottern på sin post :o)

Trevlig helg, gott folk!

1 kommentar:

  1. Tur för dem att de har en egen data reparatör, du kan alltid salta räkningen lite. :)

    SvaraRadera