tisdag 18 augusti 2009

Köksbordet

Idag blir det två inlägg i bloggen, och det är rekord för augusti det. Jag har varit mer än lovligt lat på den fronten, men semester är semester, det händer inte så mycket. Men nu är den slut och Vardagen är tillbaka.

De senaste dagarna har kretsat kring familjens köksbord. En gammal trotjänare som jag tror vi köpte -89 eller -90. Då var det inne med furu och bordet var så snyggt och fint. Sex barn, otaliga av deras kompisar, kalas och julmiddagar har gått hårt åt det men det har troget, om än lite avdagat, stått oss bi.

Men en dag öppnade frun i huset (betyder; jag) ögonen och upptäckte; Vilket gräsligt fult bord! Nött, slitet, skavt och stött. Köpa nytt? Nja, pengarna behövs till annat och bordet är ju stadigt, rymligt och praktiskt med sina lådor. Så efter lite spanande i trappskrubben fann jag en nästan full flaska lackbets i färgen mahogny, ädelträlack, slipmaskin och gott om slippapper och skruvdragaren att dra till här och där med. Dessutom trälim och några tvingar att laga den trasiga lådan med.

En hel dag gick åt till att slipa skivan och underredet (visserligen med otaliga kaffepauser) och sedan började förvandlingen. Lackbetsen räckte inte riktigt men COOP bygg hade rätt nyans och där skaffade jag också en halv liter lackfärg som jag bad att få i nyansen August. Den tunnade jag ut och målade underredet med. Det ska se lite "skabby" ut!

I morgon drar jag på fjärde, och sista, lagret klarlack på skivan, sedan får den härda ett par dagar. Sedan blir det invigning och vi slipper äta i vardagsrummet längre..

3 kommentarer:

  1. pysselsusanne!! du kan allt möjligt du!! vi behöver en date på jobbet förressten...för att göra våra åtaganden så att säga...

    SvaraRadera
  2. Skitsnyggt! Tack för tipset

    SvaraRadera
  3. Så snyggt bordet blev!
    Nu fick jag ju ett tips till vårt gamla fula slitna köksbord!!
    Får se när det finns tid till det!!
    Just nu har jag ju lite annat att tänka på!

    Tack för titten inne hos mig!
    KRAM KIKI

    SvaraRadera