tisdag 24 juni 2008

Förra veckans ridavslutning

Det här skulle ha skrivits förra veckan men jag ville vänta på bilden som en hustru till en medlem tagit. Vi hade avslutning på ridskolan, vi i vår fina trevliga vuxengrupp. Här är jag i mitten, med rödrandiga ridstrumpor. Vår stackars ridlärare Elin står näst längst till höger i mintgrön luvjacka.

I torsdags hade vi alltså terminsavslutning. Jag var helt säker på att jag skulle ha en häst som heter Furic som jag har haft de senaste två gångerna (vi brukar ha samma häst ungefär fyra gånger efter varandra). Det var jag glad för, för jag gillar att rida honom. Mycket trevlig. Men inte när han ska borstas, han är grymt kittlig och blir tvärsur. Det är så illa att han står och flänger tänder åt en, men har man bara klarat av den biten så är det bra.

Som sagt, jag trodde jag skulle få Furic, men jag fick av någon anledning byta häst och fick Mahjong istället. Honom har jag aldrig ridit förr. En riktigt stor herre är det, jag vet inte hur hög riktigt men jag som är 168cm lång är ungefär så lång som han är hög. Han var mysig att fixa med, snäll och rar. Jag satt upp (med pall, en sådan bjässe kommer inte jag upp på annars) och vi red in i ridhuset och jag kände rätt snart när vi kom in i traven att han stämmer inte för mig. Hans kroppsrytm passade inte mig över huvudtaget, jag fick inget grepp alls och jag kände att inget funkade som jag ville. En riktig besvikelse måste jag säga. De sista ridlektionerna när jag ridit stallets båda grinpellar Furic och Karuso har varit så bra! Då har allt funkat toppen och jag har kännt att YES! vad kul det här är. Det enda jag fick till någorlunda var ett par skänkelvikningar, men jag kändå ändå HELA tiden att jag varken hade rätt rytm eller balans på den här hästen. Jag berättade det för Elin, vår ridlärare, så jag hoppas att hon lägger det på minnet och att jag inte behöver ha honom mer. Det finns ju ändå ett knippe hästar förutom honom som jag trivs med, och fortfarande ett gäng som jag inte provat alls ännu.

Efter ridningen blev det så mycket trevligare. Vi är nio stycken i min ridgrupp och vi hade pratat ihop oss innan och ordnat ett riktigt knytkalas. vi hade ordnat fram pajer, greksallad, bröd och ostar, ölkorv, kallskuret med potatissallad plus fikabröd. Så när vi ridit klart och de som skulle ställa in sina hästar igen hade gjort dem iordning tog vi över cafeterian. Där dukade vi upp ett buffébord och ordnade långbord. Vår ridlärare Elin var inbjuden men hade en lektion precis efter oss. Det passade ju bra för då fick vi göra iordning. Men hon hade stallsysslor som låg på henne också så Anna-Lena, Rolf och jag knallade ner till stallet och anslöt oss till personalen. Vi fick bli stalldrängar för en stund och sopade fint i hela stallet, mockade och plockade lite. Ja, sedan åt vi och satt och pratade ett par timmar innan vi sent omsider åkte hem.

Summan av den kvällen blev en för mig misslyckad ridlektion men en himla trevlig avrundning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar