söndag 8 juli 2012

Fjantofånen

Min mobil har varit lurig. Jag fick min Android i julas, en ZTE skate och den valde jag för den stora skärmen och för det billiga priset. Det är en jättebra telefon och jag trivs kanon med den men problemfritt har vårt förhållande inte varit. När jag hade haft den i några månader började den på att konstra när jag lade den till örat vid samtal. Sensorn som ska släcka och tända skärmen (proximity) verkade som om den lagt av. Irriterande att vara tvungen att hålla telefonen någon centimeter från örat hela tiden. Jag gjorde som jag brukar, googlade. Hittade tips om att det oftast är oönskat tryck över sensorn och att det avhjälps smidigt med en dammsugare. Sagt och gjort.

Det funkade någon dag och så var det likadant igen. Ett par dagar sedan dog ljudet på telefonen dessutom. Högtalaren var död och bara tack vare vibrationsläge hörde jag om det ringde eller kom meddelanden. Suck. Hittade ingen lösning på mina problem och var färdig att lämna in den. Det blev dock inte av, tiden gick och när vi var på Kreta kom ljudet tillbaka hux flux och nu funkar det igen. Den förbaskade sensorn var för övrigt lika paj men det kunde jag leva med. Jag har varit så säker på att det rört sig om ett hårdvarufel och har letat efter utbytesdelar på eBay. Men så av en slump, letade efter något helt annat egentligen, så hittade jag en programvaruuppdatering från telefontillverkaren. Voila!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar