lördag 17 april 2010

Fuskar lite med HDR

.
Fusk kan vara väldigt kul. Eftersom jag är i besittning av en aning fuskig programvara av ett känt märke där man kan fixa och trixa med bilder tänkte jag mig att fuska lite med HDR också. HDR i äkta vara är en lite omständig process som jag kikat en del på, det innebär att man gafflar ihop olika exponerade bilder med identiska motiv. Det kräver nästan ett stativ och mycket stillsamma modeller (typ hus och lugn natur) när man ska fota, plus en del tålamod i ovan icke nämnda programvara. Resultatet blir enastående djupa och maffiga bilder, om man lyckas. Men nu var det ju fusk jag pratade om. Det finns alltså fusk-HDR också. Så kallade actions man kan installera i det här anonyma programmet. Och det finns mängder att välja på. Jag har just laddat hem en och provat lite grann.

Mitt första försök, jag ska leka vidare när jag får tillfälle. Den fixade bilden är till höger. Det finns mycket annat roligt att testa också när man letar runt. deviantART.com är en guldgruva när man ska hitta leksaker till ovan icke nämnda program, kika under Resources & Stock Images för att hitta till exempel actions och brushes (eller sök på de orden helt enkelt, då kommer det upp massor av skoj).  

1 kommentar:

  1. HDR, tänkte jag vadär detta Jag fattar ingenting, ser inte de två bilderna likadana ut?????
    kram

    SvaraRadera