onsdag 3 februari 2010

I lejonets gap

Läst 16 januari-3 februari
I lejonets gap av Anne Holt. 318 sidor

Fredagen den 4 april 1997, ett knappt halvår efter regeringsskiftet i Norge: Det har varit turbulenta tider för Birgitte Volter alltsedan hon övertog statsministerposten. Men nu är hon död. Hon har skjutits i huvudet. På sitt kontor, uppe på sextonde våningen i regeringsbyggnaden. Och frågan är: Vem är det egentligen som har blivit skjuten: är det statsministern, eller är det Birgitte, privatpersonen? Kungadömet är skakat. Ett uppbåd av kriminalare och norska säkerhetspoliser arbetar med fallet, däribland överintendent Håkon Sand och kriminalkommissarierna Billy T och Hanne Wilhelmsen. I statsministermordets kölvatten rullas en gedigen politisk skandal upp, en skandal som på ett tragiskt sätt berör också den mördade och hennes familj. I lejonets gap är en historia om skuld och hemligheter, om lögn, intriger och politik. Om vilka som har makten, och hur långt de är beredda att gå i sin maktutövning...

Jag har läst ganska många böcker av Anne Holt vid det här laget. Tyvärr i en salig blandning så huvudpersonernas liv som löper igenom serien har blivit flaxig. Dessutom har författaren två olika serier så jag rör ihop personerna lite ibland. Nu gör inte det så mycket, det är kriminalfallen som är vad jag är ute efter. Jag gillar Holts böcker, de är bra kriminalfall med spännande intriger. Hennes berättelser är empatiska och trevliga, jag gillar huvudpersonerna som är färgstarka och rätt häftiga. Den här är som de övriga, absolut i min smak och upplösningen var en överraskning ända till de sista sidorna. Den får ♥♥♥ med god marginal av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar