söndag 28 november 2010

En söndag med Vincent


Ledig helg brukar betyda härliga sovmornar. Me like! Men i morse var det bara att kliva upp kvart över sex när mobilen började pipa. Jag hann lagom dra på mig mjukisstassen när Vincent stod i dörren med sin stressade mamma (som skulle jobba). Unge mannen, som är mitt barnbarn nummer två i raden, har varit hemma hos oss hela dagen. Eftersom morfar jobbade blev det mormor, moster Amelie och morbror Lucas som fick underhålla lillgrabben. Det har inte varit så svårt, han har fått hänga med på allt. Före åtta var hela gänget i stallet och släppte ut alla hästarna. Lucas fick rejsa runt med vagnen i snön medan Amelie och jag ledde ut de stora fyrfota.

Medan Vincent sov middag ute i sin vagn hann jag hänga upp alla julslingor och Lucas rensade slånbärssly så att vi kan ta oss in i våran bod. Det sistnämnda var behövligt.

Senare åkte vi ut till Säby för att gratulera mågen John som fyllde år tidigare i veckan. Jag hade bytlånat bil med Michaela så att vi skulle kunna ta oss ut dit, jag har ingen bilbarnstol i vår bil, liksom. Kaffe och Ammis (Johns mamma) mandelmassefyllda saffransbullar smakade såklart smaskens. Väl hemma igen tog det inte så lång stund innan Vincent fick sin mammas famn igen. Lycklig kille :o) Ja, så var det bara för Amelie och mig att snabbt ta sig upp till stallet igen, mocka, göra ordning foder och ta in alla hästarna igen. In i hemmet igen, Amelie fixade mat och jag tog bilen in till stan för att ta ut kontanter som ska vara till hovslagaren som kommer i morgon. Full fart på den här dagen med andra ord :o)

Igår hade vi sötaste lilla Evelinn på besök. Varför hade jag inte kameran framme i beredskap för? Ja jag begriper inte ... Hon fyller en hel månad idag och har växt ur sina minsta kläder, hon känns stadigare när man håller henne också. En riktig mysgumma det där :)

3 kommentarer: