fredag 30 september 2011

Läsa på engelska

Om man ska tala om passioner här i livet så har jag väl ett antal. Hästarna och vovven förstås, det känner väl de flesta till. Resor! Och så är det böcker! Jag älskar att läsa, måste alltid ha något på gång och blir liksom orolig i själen om jag inte har något alls att plocka fram. Som tur är finns det lösningar på de flesta problem och för den som inte har pengar i mängder att lägga ut finns biblioteken och i synnerhet deras e-tjänster som jag utnyttjar väldigt mycket. Och så pocketböckerna förstås.

Nu har jag ju varit en sväng till Skottland (som jag också antar är rätt känt) och där finns också pocketböcker. Bokhandlar som är som gottisbutiker för en bokälskare som jag, böckerna trängs på hyllorna som färggranna karameller. Vill ha, vill ha ... Det är inte ofta alls jag plöjer igenom böcker på engelska språket, men jag kände att här gäller det att passa på när det finns så mycket gott att välja på och till bra pris (även om pockets ligger lite högre i pris där än här; £7,99 är standard). Dock ställer Ryan Air's vikt och volymbegränsningar för bagage till det lite för den köpsugna, så det blev tre stycken.


Just nu njuter jag av Reginald Hill, en crime helt och hållet i min smak. Det tar lite längre tid att läsa än på svenska, men jag märker att hastigheten ökar efter hand. Bra träning! Google översätt är bra hjälp emellanåt. Jag varvar nog med något på svenska, min lista på "Vill läsa" är lång, och det kommer nya hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar