torsdag 6 januari 2011

I snön kan man ha kul

Idag, mina goa vänner, har jag haft en ovanligt intressant arbetsdag. Jag jobbar ju som USK i äldrevården och jobbar ungefär halva tiden på avdelning och halva tiden i hemtjänst. Idag stod hemtjänst på programmet. Förutsättningar: Mycket stora avstånd (ibland flera mil mellan ärendena), öppna fält mest överallt, ymnigt snöfall, -2 grader och rejäl blåst. Det gick ju riktigt fint på förmiddagen, jag tog mig dit jag skulle utan större mankemang även om det var j...ligt nära att jag fastnade på ett par ställen. Det spännande kom efter min lunchrast.

Jag gav mig glatt iväg. Kom en sex, sju kilometer och där satt jag fast! En dryg timme senare var jag loss men innan dess var vi ELVA bilar som satt fast på samma raka! Varav ytterligare en hemtjänstbil. Jag ringde min kära gubbe, han kom med bra skyffel och starka armar. Han är för söt :)

Jag måste säga att stämningen på det yrande, kalla och snöiga fältet var otroligt god. Nästan alla hjälptes åt, alla var glada och vi skottade och puffade och knuffade så gott vi kunde tillsammans allihop. Min ganska mycket äldre kollega i den andra bilen fick "roa" sig med att ringa runt till alla besök vi skulle göra och berätta vad vi höll på med.

Under eftermiddagen har vi alltså ställt in allt som inte varit livsnödvändigt. Istället för att åka ut har jag suttit i telefon och försökt få ihop en hållbar plan för kvällen. Jag jobbar även med planering. De två tjejer som jobbar ikväll har fått dela upp sig. Den ena fick ta det där jag trodde hon kan ta sig fram utan risk, även om hon fått åka långa omvägar. Den andra åker just nu tillsammans med två brandmän i en stor terrängbil. Stor sensation på boendet jag jobbar på, där htj utgår ifrån också. Alla var SÅÅÅÅ avis på tjejen som fick åka med två stora stiliga brandkillar *S*

2 kommentarer:

  1. Lät spännande värre!! Tur att man var ledig.Roade oss med att tolka, det var nog mycket roligare än att skotta fram bilar!(men man åker nog dit någon gång själv också;)
    Ska ut o åka i helgen!

    SvaraRadera
  2. Häftigt att vara ute och åka med två brandmän. Det är inte dåligt det inte.

    Jag är glad att jag inte var ute på vägen igår. Ni är duktiga som åker ut. Tänker på er när ni är ute på vägarna i halka och snöstorm.

    Åsa i Grillby

    SvaraRadera